ANAMUR'da HAVA 



  Havva TRED - Sporda Enerji Kayna MUZ
19.01.2011
Tenis ma izlerken oyuncularn oyun aralarnda yada uzun sren malarda oturup dinlenirken su ihtiyalarn giderirken antalarndan bir muz karp srdklar herkesin dikkatini eker. Bunun en nemli nedeni muzun karbonhidrat deerinin yksek olmasdr.
Havva TÜRED - Sporda Enerji Kaynaklar

Sporda Enerji Kaynaklar

Tenis maç izlerken oyuncularn oyun aralarnda yada uzun süren maçlarda oturup dinlenirken su ihtiyaçlarn giderirken çantalarndan bir muz çkarp srdklar herkesin dikkatini çeker. Bunun en önemli nedeni muzun karbonhidrat deerinin yüksek olmasdr. Muzun dier birçok besinden daha az ya ve protein içermesidir.
Karbonhidratlar vücutta önce glikoza oradan da enerjiye en ksa zamanda dönüebilen besinlerdir. Yani bir muz sr birkaç dakika sonra kaslarmza enerji kayna olabilmektedir. Tenis oyuncularnn bir muzu bir oturuta yememelerinin nedeni ise doal olarak muzun kat bir besin olmas,sv besinler kadar kolay sindirilememesi nedeniyledir.

Salkl beslenme ve sportif performans açsndan karbonhidratn günlük tüketiminin % 85 i bileik karbonhidrat içeren besinlerden (tahl ürünleri ,sebzeler ve kuru baklagiller),ancak % 15 i basit karbonhidrat içeren besinlerden (eker ve eker içeren içecekler,bal,reçel..) olumaldr.

Bileik karbonhidratlarn sindirimleri basit ekerlere göre daha uzun sürdüünden (3-4 saat) kan ekeri üzerine olan etkileri daha yava olmakta ve uzun süre enerji verirler. Basit karbonhidratlar ise ince barsakta fazla bir deiiklie uramadan 15 dakika gibi ksa sürede dorudan kana geçerler ve etkisi ksa sürelidir.

Aktivite srasnda karbonhidratdan gelen enerji kullanm ile daha az oksijene gereksinim olduundan ya ve proteine göre daha elverili enerji kaynadr. Yetersiz karbonhidrat alm sonucu ya ve protein enerji kayna olarak kullanlrsa metabolizmalar sonucu artk maddeler brakacandan yorgunluk ve bulant yapabilir.

Karbonhidratlarn önemli özelliklerinden birisi de kas ve karacierde yedek enerji olarak glikojen halinde depo edilebilmesidir. Gereinden fazla tüketilen karbonhidrat ise imanla, mide barsak bozukluklarna ve kalsiyum yetersizliine neden olabilir. Alnan dengeli ve yeterli bir öün sonrasnda, maç öncesi karbonhidrat alm 1-5 gr/kg eklinde olmal ve 2-4 saat önce alnmaldr.4 saat önce alnanlar kat olabilir ancak 1-2 saat önce alnanlar sv olmaldr. Sporcularn önemli maç veya antrenman öncesi en çok tercih ettii besin genellikle makarnadr. Sindirimi kolay olduu için enerji kayna olarak iyi bir seçimdir.

Egzersiz srasnda uygun miktarda karbonhidrat, su, eletrolit içeren sporcu içecekleri ise kaybedilen enerjiyi yerine koyduu gibi, sakatlanmalar önler, performans olumlu yönde etkiler. Yine muz, kays, üzüm ve hurma, yüksek potasyum,sodyum ve klor içerdiinden vücutta kramp oluumunu önler.Ayrca kolay tanabilir olmas,tadnn herkesçe sevilir olmas ,hava koullarna göre kolayca bozulmamas da sporcular tarafndan tercih sebebidir.
Egzersiz sonras kas glikojen depolar boalmakta yorgunluk belirtileri ortaya çkmaktadr. Yeniden doygunluk salanmas için 24-48 saat süreye ihtiyaç vardr.Egzersizden sonra meyve yada fruktoz içeren içecekler sadece glikoz içerenlere göre glikojen sentezini daha fazla kolaylatrmaktadr.

Sporcu, yana, boyuna, kilosuna, yapt antremana göre yeterli ve dengeli beslenmelidir.Sporcunun beslenmesi planlanrken sporcunun boyu, kilosu, vücut ya yüzdesi, beslenme bilgi düzeyi, beslenme alkanlklar, salk durumu ,sosyal ve ekonomik koullar da dikkate alnmaldr.
Salkl beslenebildiiniz ve spor yapabileceiniz bir hafta dileiyle…





 

Site sahibi: Bünyamin KOZAK - Muz Uzman - Danman- Anamur - bkozak@muz.gen.tr

Yasal Uyar: Yaynlanan haber ve yazlarn (kaynak olarak gösterilenler hariç) tüm haklar Bünyamin KOZAK'a aittir. Kaynak gösterilse dahi yaznn veya haberin tamam özel izin alnmadan kullanlamaz.
Ancak alntlanan yaz veya haberin bir bölümü, alntlanan habere aktif link verilerek kullanlabilir.

...

 


 

SERA SGORTASINDA ÖNDER




Muzcular | letiim | Muz Sempozyumu |
Aktif Ziyareti:101 Bugn Gelen: 144 Toplam Ziyareti: 2234836
シャネルiphoneケース