‘Çikita Muz’ Türkiye’de Üretime Geliyor

İthalatın Simgesi ‘Çikita Muz’ Türkiye’de Üretime Geliyor

Bir Zamanlar Türkiye’de Adeta İthalatın Simgesi Haline Gelen Chiquita
(Çikita) Muzları Türkiye’de Üretim Yapmak İçin Düğmeye Basmaya
Hazırlanıyor.

İthalatın Simgesi ‘Çikita Muz’ Türkiye’de Üretime Geliyor

Resmi büyütmek için tıklayın

 Bir Zamanlar Türkiye’de Adeta İthalatın Simgesi Haline Gelen Chiquita
(Çikita) Muzları Türkiye’de Üretim Yapmak İçin Düğmeye Basmaya
Hazırlanıyor.

Bir zamanlar Türkiye’de adeta ithalatın simgesi haline gelen Chiquita
(Çikita) muzları Türkiye’de üretim yapmak için düğmeye basmaya
hazırlanıyor.
İlk etapta "Organik muz" üretimi yapmaya çalışacak olan Çikita, daha sonra
kayısı, şeftali ve kiraz gibi meyveleri de Türkiye’de üretmeyi planlıyor.

Turgut Özal’ın başbakanlığı döneminde ithalatın simgesi haline gelen ve
ABD’de en güçlü markalar arasında yer alan Chiquita Fresh (Çikita)
Türkiye’de üretim yapmaya hazırlanıyor. Bugün 4.5 milyar dolar ciroya
ulaşan şirket ilk etapta Türkiye’de "Organik muz" üretimi yapmaya çalışıp
yerel meyve üreticileriyle anlaşacak. Daha sonra ise Chiquita (Çikita)
markasıyla Türkiye’den şeftali, kayısı, kiraz ve muz gibi meyveleri başta
Avrupa olmak üzere birçok bölgeye ihraç etmeyi planlıyor.

Vizyondaki filmler www.intersinema.com’da

ORGANİKMUZ ÜRETİMİ: Hükümet ve yerli üreticiler ile görüş birliğine
varıldığı taktirde Türkiye’de ilk etapta "Organik muz" üretmeye hazırlanan
Chiquita Fresh’in Dünya Başkanı Robert Kistinger "Her büyük firma gibi
bizde Türkiye pazarına adım attık. Önce muz üretimini araştırıp daha sonra
başka meyveler üzerinde yoğunlaşacağız. Tüm bu çalışmaların sonucunda ise
Avrupa’nın çeşitli ülkelerine Türk ürünü Chiquita markasını ihraç
edeceğiz" dedi. Türkiye’de sadece 4 aylık bir bölümde muz üretimi
yapılabildiğini anlatan Kistinger, organik muz ile bu üretim süresini 12
aya yaymaya çalışacaklarını vurguladı.

TÜKETİCİ YÜZDE 146 VERGİ ÖDÜYOR: Bugün Türkiye’nin dünyada en pahalı muzu
tüketen ülkelerden biri olduğunu ifade eden Kistinger "Muz bir ülkenin
ekonomisi ve özgürlüğünün sembolüdür. Ancak Türk halkı bugün en pahalı
muzu yiyerek cezalandırılıyor" dedi. Türkiye’deki ithal muz üzerindeki
vergilerin yüzde 146’ya ulaştığına da değinen Kistinger şöyle konuştu:
"Bugün Türkiye’de 170 bin ton ithal muz ve 80 bin tonu aşkın yerel muz
tüketiliyor. Ancak vergi yükü tüketiciyi zorluyor. Bugün 1 kilogram ithal
muzun Türk tüketicisine yansıyan vergisi 17.5 cente (350 YKr) ulaşıyor.
Buda Türk tüketicisinin pahalı muz tükettiği anlamanı geliyor."

EN SAĞLIKLI ÜLKELERDEN BİRİSİ: ABD’de en çok bilinen ilk 100 marka
arasında yer alan Chiquita’nın patronu Robert Kistinger, Türkiye üzerinde
yaptıkları pazar araştırmalarında Türkiye’nin dünyanın en çok sebze ve
meyve tüketen ülkelerinden biri olduğunu söyledi. Meyve ve sebze
tüketimiyle Türkiye’nin sağlığına dikkat eden bir ülke olduğunu da dile
getiren Kistinger, bunun aynı zamanda gelişmişliğin bir parçası
olabileceğini de ifade etti. Kistinger Türkiye’nin coğrafi yapısına da
dikkat Çekerek, "Her büyük firma gibi bizde bu ülkede iş yapmak istiyoruz.
Coğrafi konum ve genç nüfus büyük şirketler için çok önemli. Burada
ihtiyaçlarımıza cevap bulabiliriz" şeklinde konuştu.

Kişi başı muz tüketimi 3.5 kilogram

ROBERT Kistinger, bugün ABD ve Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde kişi başı
muz tüketiminin 13 kilogram olduğunu ancak Türkiye’de bu rakamların 3.5
kilograma düştüğünü söyledi. Kistinger, muzdaki vergi yükünün yüzde 146
olduğunu vurgulayarak "Farklı politikalar izlenerek muzdaki vergi yükü
düşürülebilir. Tüm bunların sonucunda ise AB ve ABD kadar kişi başı muz
tüketimi olur" dedi.

Türk halkı 75 bin ton Çikita muz tüketiyor

CHİQUİTA muzları Türkiye getiren VEMEY Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Hakan
Bilal Kutlualp, Türk halkının 170 bin ton ithal muz tükettiğini ve bunun
75 bin tonunun Çikita markasına ait olduğunu söyledi. Kutlualp, "Chiquita
Fresh’ten şirketimiz yılda 150 bin ton muz alıyor. Ancak bunun 75 bin
tonunu Türkiye’de satıyoruz. Geri kalan kısmı ise Azerbeycan, Romanya ve
Gürcistan gibi ülkelere gönderiyoruz. Türkiye’de üretilen yerel muz
tüketimi ise sadece 80 bin ton ile sınırlı kalıyor" diye konuştu.

Özal’ın serbest ithalat uygulamasının simgesi

CHİQUİTA (Çikita) muzları, Turgut Özal’ın başbakanlığı döneminde ithalatın
serbest bırakılması üzerine ilk kez Türkiye’ye de ithal edilmiş ve büyük
ilgi ve odağı olmuştu. Ancak yerli muz üretimine etki eden bu karar
Türkiye’yi adeta ikiye ayırmıştı. İthalatın kapılarının açılmasına
sevinenler ve ithalatın kapılarının açılmasına karşı çıkanlar arasında
büyük tartışmalar yanaşmıştı. 1983 sonunda işbaşına gelen Turgut Özal
yönetimindeki ANAP iktidarının ilk yıllarında Çikita muz tartışması uzun
süre Türkiye’nin gündeminde kalmıştı. 22.06.2007 01:36 [875030]

http://www.haberler.com/ithalatin-simgesi-cikita-muz-turkiye-de-uretime-haberi/